|
TRIDUUM PASCHALNE
Misterium
Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa
Święta Paschalne, to
szczyt roku kościelnego. Pascha jest dynamicznym przejściem Pana przez Mękę
i Śmierć do Zmartwychwstania i życia w chwale.
Obchodzenie Tajemnicy
Paschy trzeba rozpocząć już w Niedzielę Palmową. Teksty mszalne w ten
dzień mówią, że skończył się 40-dniowy okres przygotowania, a rozpoczynają
się obchody misterium Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Jezusa.
|
Wielki Czwartek – godz. 18.30
Chrystus
po raz ostatni zasiada do wieczerzy ze swoimi uczniami. Umywa im nogi na znak
miłości. Ustanawia Najświętszą Ofiarę: „Bierzcie i jedzcie...” i sakrament
Kapłaństwa: „To czyńcie na moją pamiątkę!”. Pojmany w Ogrójcu,
osamotniony, osądzony, cierpi.
Umycie nóg
Na pamiątkę umycia przez
Chrystusa nóg apostołom podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej celebrans - sprawujący
Ofiarę Eucharystyczną kapłan - obmywa nogi 12 mężczyznom. Jest to
przypomnienie fundamentalnej zasady moralnej chrześcijaństwa, czyli przykazania
miłości. Gest ów wyraża także prawdę, że Kościół nie jest po to, żeby mu
służono, lecz aby służyć.
Przeniesienie
Najświętszego Sakramentu
Symbol
znany od XII wieku. To znak uwięzienia Pana Jezusa. W średniowieczu zaczęto
budować specjalne ołtarze, nazywane ciemnicami, w których umieszczano
Najświętsze Postaci. Dziś miejsce, do którego procesyjnie przenosi się
Eucharystię, nazywamy ołtarzem wystawienia.
Obnażenie ołtarza
Po zakończonej Eucharystii kapłan lub diakon
zdejmują z ołtarza obrusy. Odarty ołtarz, który jest symbolem Jezusa Chrystusa,
oznacza odarcie Go z szat podczas męki krzyżowej, opuszczenie przez
najbliższych oraz rezygnację z najmniejszych pozorów bóstwa dla naszego
zbawienia.
Kołatki
Od Mszy Wieczerzy Pańskiej aż do Liturgii
Światła w Wielką Sobotę nie używa się dzwonków. Zamiast nich w kościołach
słyszymy kołatki. To także znak żałoby po Zbawicielu, który odchodzi. Rodzaj
„postu dla uszu”, tak jak „postem dla oczu” są zakryte od V niedzieli
Wielkiego Postu krzyże i obrazy w kościołach.
Wielki Piątek Męki Pańskiej – godz. 18.30
Dzień Męki, Śmierci
Pana i Jego złożenia do grobu. Nasze spojrzenie kierujemy na Krzyż Chrystusa.
„Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata” - woła trzykrotnie
kapłan. Krzyż Chrystusa rzucił swój cień na wszystkie czasy. Pod ten Krzyż w
wielkiej modlitwie powszechnej Kościoła prowadzimy wszystkich, za których umarł
Jezus. Klękamy przed krzyżem, całujemy rany Pana, bośmy wszyscy grzesznicy, bo
to myśmy Go ukrzyżowali. To nasz grzech zrodził Jego śmierć.
Post ścisły
To jeden z niewielu dni w roku, w którym
Kościół nakazuje swoim wyznawcom post ścisły, czyli jakościowy i ilościowy.
Tradycja poszczenia w Wielki Piątek ma swój początek już 100 lat po
śmierci Chrystusa. Nazywano ten post „postem współczucia”. Był znacznie
surowszy od dzisiejszego poszczenia. Chrześcijanie odmawiali sobie w tym
dniu zarówno pokarmu, jak i napoju.
Prostratio
To pierwszy,
przejmujący symbol liturgii Wielkiego Piątku. Celebrans, wychodząc w zupełnej
ciszy przed ołtarz, pada przed nim twarzą do ziemi. To nie tylko gest
głębokiego uniżenia, ale także uznanie winy, postawa szoku, który rodzi się ze
świadomości, że przez nasze grzechy jesteśmy współwinni śmierci Chrystusa na
krzyżu. Padamy na twarz uznając, że Krzyż jest miejscem ostatecznego
objawienia ognia Bożej miłości, jest prawdziwym „krzewem gorejącym”, który
choć płonie, jednak nie spala się.
Modlitwa powszechna
To kolejny element, który ma swoje źródło w
tradycji pierwotnego chrześcijaństwa. Modlitwa za wszystkich, bo za wszystkich
umarł Chrystus. Jej „powszechność” wyraża się w trosce, aby nie zmarnowała się
ani odrobina odkupieńczej krwi Chrystusa, który umiera za zbawienie całego
świata.
Adoracja Krzyża
Podobnie
jak wiele innych elementów liturgii wielkopiątkowej, adoracja Krzyża wywodzi
się z Jerozolimy. Później przejął ją cały Kościół. Dokumenty wskazują, że
w Rzymie znano ją już w VII wieku. Z Rzymu trafiła do Frankonii, gdzie obrzęd
udramatyzowano, odsłaniając uroczyście krzyż przy śpiewie znanej nam dziś
antyfony: „Oto drzewo krzyża”. Słowa nawiązują wprost do pierwszego drzewa w
Piśmie Świętym, którego owocem była śmierć. Owocem tego drzewa jest życie.
Komunia św.
To jedyny dzień w roku,
kiedy kapłani przyjmują Komunię św. tylko pod postacią chleba. Choć nie
sprawuje się w tym dniu Eucharystii, to nie odgradza się chrześcijan od Bożego
pokarmu, przyjmując wcześniej konsekrowane eucharystyczne Postaci.
Grób Pański
Ostatni
element liturgii Wielkiego Piątku. Z X wieku pochodzą pierwsze świadectwa
o składaniu krzyża Chrystusa w grobie. Później przenoszono do „grobu” także
Eucharystię. Przeniesienie Eucharystii przypomina zdjęcie z krzyża i
pogrzeb Chrystusa. Ostatnia modlitwa przy grobie wskazuje jednak nadzieję:
„Chryste, nasze Zmartwychwstanie i Życie, podźwignij nas z grobu grzechów”.
Wielka Sobota
Dzień spoczynku Pana w grobie. Dzień cichej
nadziei, modlitewnego oczekiwania na cud zmartwychwstania, przekonania w moc
Boga większą od śmierci. W kościołach, przy grobie Chrystusa, trwa modlitewna
adoracja.
Wigilia Paschalna Wielkiej Nocy – godz. 20.00
O zmroku rozpoczyna się
celebracja Wigilii Paschalnej: liturgia światła ze śpiewem wielkanocnego
orędzia, dłuższa liturgia słowa ukazująca wielkie dzieła Boże na przestrzeni
dziejów zbawienia, błogosławieństwo wody chrzcielnej i odnowienie
przyrzeczeń chrzcielnych. Czuwanie nocne kończy celebracja liturgii
Eucharystycznej.
Polska tradycja każe nam podążyć rankiem z
uczniami, aby osobiście odkryć „pusty grób” i prawdę
o Zmartwychwstaniu Pana. Stąd uroczystym dopełnieniem obchodów paschalnych
jest procesja rezurekcyjna i Eucharystia o świcie, będące ogłoszeniem
Zmartwychwstania.
Obrzęd światła
Z ciemności do światła.
Z grzechu do łaski. Ze śmierci do życia. To wszystko ma wyrazić obrzęd, który
rozpoczyna świętowanie Paschy. Prosta symbolika przedstawia w skrócie
tajemnicę odkupieńczej śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Tak jak
ogień - Chrystus oświeca, ogrzewa i oczyszcza.
Paschał
To duża świeca z wosku. Jest ona zapalana od
poświęconego ognia i uroczyście wnoszona do ciemnego kościoła. Symbolizuje
Chrystusa Zmartwychwstałego - światłość świata, znak nadziei na wieki. Wyryty
na nim krzyż oznacza odkupieńczą śmierć Chrystusa. Pięć otworów to symbole
Jego zbawczych ran, a pierwsza i ostatnia litera greckiego alfabetu
oznacza panowanie nad czasem. Po zakończeniu okresu wielkanocnego paschał
stawia się obok chrzcielnicy. To od niego zapała się świece przy chrzcie
dziecka, jako znak jego włączenia przez chrzest do Mistycznego Ciała Chrystusa
- Kościoła.
Exsultet
Starożytny
hymn chrześcijan. To jedna z najpiękniejszych modlitw Kościoła. Pochwała
paschału symbolizującego Chrystusa. Podkreśla ciągłość historii zbawienia,
której ukoronowaniem jest przynoszące radość wszystkim wydarzenie paschalne.
Liturgia Słowa
W rozbudowanej Liturgii
Słowa Wigilii Paschalnej słyszymy opowieść o działaniu Boga dla
ratowania człowieka. Wybór siedmiu czytań stanowi główne punkty scenariusza
podjętego przez Boga, który nazywamy planem zbawienia.
Liturgia chrzcielna
Na
liturgię chrzcielną Wigilii Paschalnej składają się cztery elementy: Litania
do Wszystkich Świętych, błogosławieństwo wody chrzcielnej, chrzest
i bierzmowanie (jeśli są kandydaci) oraz odnowienie przyrzeczeń
chrzcielnych.
Liturgia
Eucharystyczna
To
ostatnia i zarazem szczytowa część liturgii Wigilii Paschalnej. Warto zaznaczyć, że nie jest to Msza św. Wielkiej Soboty, ale Niedzieli Zmartwychwstania.
Pełna radości, bo w sposób najdoskonalszy urzeczywistnia Paschę Pana.
Procesja
rezurekcyjna
Procesja rezurekcyjna
jest uroczystym ogłoszeniem prawdy o Zmartwychwstaniu Pańskim, manifestacją
wiary chrześcijan - na wzór kobiet, które po doświadczeniu pustego grobu
poszły ogłosić tę wieść uczniom. Procesja jest też symbolem wędrówki Nowego
Ludu Bożego razem ze swoim Panem do ojczyzny niebieskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz